Propojení R7-D8 - obchvat Kralup

publikováno 14. 10. 2015

Aglomerační okruh, obchvat Kralup a přeložka komunikace II/240

Již několik desítek let probíhá diskuze o vybudování vnějšího okruhu kolem Prahy, který by odváděl tranzitní dopravu z centra města. Dlouhá desetiletí platilo, že v severozápadní části Prahy vznikne nové přemostění u Suchdola (tzv. varianta J, aktuálně např. ZDE) a spojí se tím dálnice D8 a rychlostní komunikace R1 a R7. Na začátku nového tisíciletí, kdy tato stavba byla aktuální, se proti ní vzedmul mohutný odpor, a i když se stále předpokládá výstavba této spojky, není nejspíše na pořadu dne.

Středočeský kraj přišel kolem roku 2000 se svojí variantou, tvz. aglomeračním okruhem, který má spojovat významná (okresní) města kraje. V našem prostoru se jedná především o spojení Kladna a Kralup, které historicky mělo několik variant (nejvíce mediálně známou byla varianta s dlouhým mostem kolem Budče u Kovár), avšak odpor obyvatel tuto komunikaci odsunul směrem k nájezdu na R7 u Středokluk a Tuchoměřic. Očekávalo se vyřešení přemostění Vltavy u Kralup nad Vltavou a dnes se předpokládá, že aglomerační okruh bude částečně suplovat obchvat Prahy.

Význam této přeložky – „Propojení R7 a D8 silnicích II/240 a II/101“, je především v uklidnění dopravní situace v obcích zmíněných výše. Dle sčítání dopravy v roce 2010 například přes Kralupy nad Vltavou (most přes Vltavu) projelo denně 16,25 tisíce vozidel (z toho téměř tři tisíce těžkých vozidel), v obcích dále po trase projelo 7 až 10 tisíc vozidel. Pro srovnání na R7 u Středokluk to bylo 32 tisíc vozidel z toho 5 tisíc těžkých. Z toho vyplývá, že můžeme očekávat výrazné zvýšení provozu v okolí R7.

První část této komunikace by měla začínat u D8 na sjezdu Úžice, dále pokračovat novým mostem přes Vltavu u Chvatěrub, překročit přemostěním Debrnský potok a končit u Turska tato část má již rozhodnutí o umístění stavby, další úsek by měl vést v blízkosti Holubic, Velkých Přílep, Lichocevsi a Tuchoměřic a ústit na R7. Komunikace zůstane v kategorii II. třídy. Významným aktérem je sdružení obcí, které jsou zahlceny dopravou na komunikaci II/240 (Kralupy, Tursko, Velké Přílepy, Statenice, Horoměřice, atd.) a silně podporují výstavbu čehokoliv, co jim pomůže.

Začátkem roku 2015 hejtman prohlásil, že spojení R7 a D8 není na pořadu dne. V květnu se situace obrátila a začalo jednání. Vláda přislíbila finance na tuto stavbu, kraj má čas žádat do konce roku.

Odpor Tuchoměřic a stav na katastru obce Středokluky

Ve starém územním plánu i návrhu nového územního plánu obce Středokluky, který je připraven k projednání, je navrženo napojení na R7 ve směru Praha blíže ku Praze a na druhé straně přepracováním stávajícího sjezdu. Toto řešení vychází z dopravní studie, která byla zpracována ve spolupráci s ŘSD společností SATRA v roce 2010. Tato studie také počítala s novým sjezdem u Kněževsi s napojením na nově vznikající obchvat Kralup. Nejdříve se ovšem začali bránit v Tuchoměřicích. Obec zažalovala kraj pro chyby v „krajském územním plánu“. Zároveň vzniklo občanské sdružení Zdravé Tuchoměřice, jehož hlavním účelem je boj proti původnímu návrhu dálniční křižovatky u Tuchoměřic. Odpor jak občanského sdružení, tak obce (více např. ZDE) vedlo k zablokování stavby. Tuchoměřicím nejvíce vadil úsek komunikace mezi křížením s tratí č. 121 a R7 u Kněževsi, silnice vedla na náspu pouze 300 m od prvních domů.

Návrh napojení u Tuchoměřic. Zdroj: http://zdravetuchomerice.websnadno.cz/images/obchvat-tuchomeric_01.jpg

 

Návrh dle návrhu územního plánu. Šedé plochy jsou komunikace.
Návrh dle návrhu územního plánu. Šedé plochy jsou komunikace. Fialové plánované průmyslové zóny.

 

Reakce Středočeského kraje na protest Tuchoměřic byla jednoduchá: „Zrušme celou tuchoměřickou křižovatku a nechme pouze stávající křižovatku u Středokluk“. Na tuto změnu zareagovala naše obec. Naše obec nemá důvod protestovat proti výstavbě přeložky komunikace II/240, avšak naším cílem je nezhoršit podmínky v naší obci, tuto snahu jsme dali jasně najevo i v médiích. Předpokládaný počet vozidel na komunikaci II/240 u sjezdu na Středokluky je někde kolem 15 až 40 tisíc za 24 hodin. Dle předchozího návrhu by k nám jezdila pouze doprava ve směru do Kladna, tedy cca pětina plánovaného dopravního proudu, po změně by se jednalo o všechna vozidla. Během prázdnin jsme po společném jednání s obcí Tuchoměřice navrhli memorandum, ve kterém jsme požadovali umístění sjezdu do plochy mezi Středoklukami, Kněževsí a Tuchoměřicemi tak, aby byl co nejdál od všech obcí a měl co nejmenší vliv.

Varianty řešení nájezdu na R7 u Středokluk

Varianta č. 2

Středočeský kraj nás oslovil s upravenou variantou, která počítala s trasou dle našeho ÚP, avšak s posunutým sjezdem na Slaný směrem k Tuchoměřicím. Předpokládá se také zrušení stávajících sjezdů ve Středoklukách a Kněževsi. Komunikace je zakreslená také v územním plánu Kněževse a Tuchoměřic.

 

Varianta navržená krajem.
Varianta navržená krajem.

 

Tato varianta nám byla předložena velice krátce před jednáním s hejtmanem a zástupci kraje. S tímto návrhem jsme jako zástupci obce důrazně nesouhlasili. Z důvodů:

  • Zvýšení hlučnosti, prašnosti, emisí.
  • Pravděpodobné zablokování podjezdu směr Černovičky a tím odříznutí části naší obce a také např. Číčovic.

Varianta č. 3

Tyto dva důvody byly pro nás zásadní, a proto jsme požádali kraj o odsunutí do polohy dle Memoranda. Byla vytvořena třetí varianta řešení. Toto řešení je také dostupné na http://www.gobec.cz/stredokluky po zaškrtnutí vrstvy „Spojení R7-D8 – obchvat Kralup“ na levé straně.

Červená linka ukazuje návrh.
Červená linka je průběhem trasy.

 

Při řešení této varianty se projektanti museli popasovat s několika problémy.

  • Vzdáleností od železničního mostu přes R7.
  • Požadavkem žádných nájezdů na novou komunikaci – tedy zachování stávajících příjezdů do provozoven.
  • Požadavky ŘSD na vybudování „bypassů“ – přímého spojení, které bude míjet kruhový objezd ve směru na Prahu.
  • S terénem (silnice se vede z náspu do zářezu).

Tato varianta (většinou i ty starší) má samozřejmě několik problémů:

  • Není projednána s vlastníky a prochází středem zpevněné plochy (orná půda nevyňatá ze ZPF).
  • Neřeší připojení některých budoucích průmyslových a distribučních ploch na komunikace.
  • Zásadně zasahuje do návrhu územního plánu a sítě biokoridorů.
  • Prochází hájkem Na Skalicích, vybudovaným z prostředků EU.
  • Nutnost připojení Kněževsi obchvatovou komunikací kvůli logistickému parku na okraji obce.
  • Zvýší provoz v Nových Středoklukách.
  • Zvýšení hluku na Černovičkách.
  • Prodlouží cestu na Kladno o 1 km oproti dnešnímu sjezdu.

Ale zároveň má několik výrazných výhod oproti předešlým variantám:

  • Nejvzdálenější možná varianta od obce Středokluky.
  • Úplné odklonění dopravy ve směru Kněževes – Dobrovíz.
  • Odklonění většiny přijíždějících vozidel od R7 z ulice Kladenské do ulice Lidické, zklidnění celé této komunikace až po Černovičky.
  • Řeší příjezd k průmyslovým zónám podél provozovny PORR.
  • Také vyřeší (jako předešlé varianty) nebezpečný nájezd na komunikaci R7.

Další postup

Zastupitelstvo obce tuto variantu veřejně projedná na jednání zastupitelstva 21. října 2015. Vlastníci budou pozváni na speciální jednání na obecním úřadě.

Obec Středokluky bude po krajském úřadě požadovat:

  • Financování změny územního plánu -dopravní řešení napojení jednotlivých průmyslových areálů a ÚSES.
  • Převzetí zodpovědnosti za zablokování pozemků soukromých vlastníků a jejich vyplacení v případě náhrady škody.
  • Odhlučnění komunikace zeleným pásem, popř. protihlukovou stěnou.
  • Vhodné odvodnění celé komunikace v souladu s požadavky ochrany životního prostředí a Natury 2000

O dalším jednání s krajem i vlastníky budete informováni.